donderdag 6 juli 2017

2017-07-05 Afzinken zeilboot "Sale"



Hoe het begon.
Robin kwam op 30 maart 2017 met de melding, dat ie een Wibo 740 zeilbootje had om af te zinken in de H'meerse Bosplas. Gewoon leuk voor de vissies.

Nu had ik destijds een het idee om niks af te zinken, omdat de Bosplas al bijzonder genoeg was enzo. Daarom ligt De Stormvogel in de Toolenburgplas, omdat Robin mijn toen ook al vroeg om die af te zinken.
Die heeft uiteindelijk Duik Team Haarlemmermeer in de armen genomen en laten wegglijden in de Toolenburgplas dus.
Met dat idee en de Regina Maris in de Zegerplas te Alphen a/d Rijn kom ik deze kans toch niet meer laten lopen. Nee ik was om, alleen moest ik dit wel voorleggen aan de Gemeente Haarlemmermeer, de brandweer en de Hengelsport Vereniging Haarlem die de visrechten heeft in de Haarlemmermeer. Die gaven uiteindelijk hun goedkeuring.



De voorbereidingen.
Je kunt natuurlijk niet zo maar een boot afzinken. Het moet moet veilig en schoon worden gemaakt.
Robin heeft daarbij al het werk verricht zoals,
Binnenwerk eruit slopen, motor uit de bun halen, kiel eraf snijden en weer omgekeerd in de boot lassen, Afsluiter erin lassen voor het eenvoudig binnen laten van het water. Railing eraf slijpen, Roer eraf. Ook nog weer wat gaten dicht lassen. Last but not least zaten er ongeveer 60 lagen verf op en het bladderde wat. Tja dat kan niet blijven zitten en moet er zoveel mogelijk af.

Nou dat hebben we geweten, want daar ging ook een hoop tijd in zitten. Eerst alleen met de hogedrukstoomreiniger, 200 bar en 100 graden Celsius er op. De meeste verf kon daar geen weerstand tegen bieden. Er zat nog flink wat op, wat er niet af wilde komen. Er was nog een tweede sessie nodig. Met een de brander erbij samen met de hogedruk stoomreiniger. Dat was de gouden sleutel. Eerst branden tot de belletjes onder de verf komen en dan de druk erop. De grote vellen verf vlogen eraf jippie!!!
Nog waren we niet klaar en een derde sessie was nodig.

Als laatste nog met een hetere snijbrander en met de ouderwetse krabber hebben we er nog meer afgehaald. We hadden er op maandag 3 juli uiteindelijk een tevreden gevoel over.


Voor en na situatie.
De gedenkplaat.
Er moest toch ook iets van een mooie plaat met tekst op. Bart had daar wel een vette oplossing voor en wat voor eentje, maar er moet wel een tekstje op komen natuurlijk.
Wat is nu een geschikte tekst en toen schoot dit mij te binnen. Dus dit is 'm dan.




Te water laten.
Het is natuurlijk fantastisch als je al het materiaal in de wereld hebt om iets te maken, slopen en te vervoeren. Robin heeft het allemaal en zo kwam de boot op een haakwagen naar de Bosplas. 
Het te water laten was dan ook een fluitje van een cent, maar het vervoeren naar de overkant was nog wel even een dingetje, omdat een boot zonder kiel en roer nogal wispelturig kan zijn. De vader (Hans) van Robin ging achter het stuur van de zodiac en Robin regelde het verder. Eerst de zodiac aan de zijkant vastgezet, maar dat resulteerde in een stalen waterpirouette. Toch maar even slepen (soms hebben vaders goede idee├źn).
De boot zwieperde van links naar rechts en er was geen uh, nou ja laten we zeggen; geen plas mee te bezeilen!

Toen een dreg anker in de vorm van een ton achter de boot gehangen en dat ging een stuk beter.

Afzinken
Eenmaal bij de locatie die we de dag ervoor preciezer hadden bepaald konden we de boot op de plek in positie brengen. De blauwe ton met lucht moest een beetje stabiliteit geven voor wat het waard was.
De boot zat met een touw op lengte aan een boompje en aan de zodiac om het op positie te houden. 
Jorn was al druk aan het filmen. Even later volgde ook Thijs (met Stijn), Bart, Nicola, Dennis om de het afzinken van dichtbij te aanschouwen.
Robin zette de camera die in de boot bevestigd was aan en verliet de boot. Om 16:43 uur had ik de eer om de afsluiter open te draaien. Het water gutste naar binnen. 
Toen eenmaal het water het kleine voorraampje bereikte, zakte de boot eerst een stukje bakboord en ging met de boeg eerst naar beneden. De kont van de boot kwam even omhoog en het boompje waar het aan vast zat kon daar echt geen weerstand tegen bieden.
Om 16:57 uur lag de Sale netjes op de bodem.
Hans had de dinsdag ervoor nog het lumineuze idee om gaten in het achterdek te maken, omdat een dergelijke grote luchtkamer een bootje nog aardig overeind kan houden.
Wat waren we blij dat die erin zaten zeg. Het geluid van het afblazen hoorde je dan ook goed toen de lucht door de gaten werd geperst vanuit de luchtkamers.

Rustplaats
Het achterdek van de Sale ligt op 5,5 meter diep en de bovenkant van de boeg op 7 meter op een geleidelijk aflopende bodem. Precies zoals we het wilde.
Ongeveer 15 meter uit de kant.
Zo hebben de vissen een stukje warmte van de ondiepte en kunnen daar hopelijk wat eieren op afzetten. Hopelijk blijft de boeg net onder de heldere koudere spronglaag, zodat er altijd wel wat te zien is van de boot.

LINK NAAR ALLE FOTO'S

Er worden nog boeien aan vast gezet om het voor vissers aan te geven waar het wrak ligt.
We hopen dat duikers en vissen er plezier en aan zullen beleven.

Dit wrak is mogelijk gemaakt door:
- Robin Hoole.
- Onderwatersport Vereniging Haarlem.
- Lamlash Noordzeeduiken.
- Project Baseline Haarlemmermeer.

Met medewerking van:
Gemeente Haarlemmermeer.
Hengelsport Vereniging Haarlem.
Brandweer duikteam.
Bart v/d Vlugt (voor de prachtige gedenkplaat)
Supportduikers en vooral Stijn die het heeft mogen aanschouwen vanuit een opblaasboot.

Bedankt allemaal!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nieuwe aanvulling op DPV's, De DSV (Diver Sailing Vessel)

















Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen